احمدی نژاد در برابر روحانیت

 

علی آلفونه

  

آقای دکتر محمود احمدی نژاد ریاست جمهوری ایران، با استفاده ابزاری از اصل مهدویت در اسلام شیعه، سعی بر غلبه بر روحانیت و حاشیه نشین کردن این طبقه دارد. به نظر نمی رسد، عوامفریبی آقای احمدی نژاد، و سوء استفاده ایشان از باورهای مذهبی جامعه، باعث شورش موعود باورانه ای علیه روحانیت شیعه و هیات حاکمه جمهوری اسلامی گردد، اما سعی اقای احمدی نژاد و حامیانش، از جمله افشاگری فساد اقتصادی و اخلاقی برخی روحانیون، پایه های قدرت روحانیت را تضعیف کرده، آگاهانه و یا ناآگاهانه موجب استحکام سپاه پاسداران در ساختار قدرت در جمهوری اسلامی خواهد شد.

 

جریان مهدویت و فرهنگ انتظار برای ظهور منجی عالم مانند موجی جامعه ایران را در بر گرفته است(1). مردم ایران، هر گاه که در شرایط دگرگونی های سریع  اجتماعی و اقتصادی با مشکلات روبرو می شوند، و از درک منطقی این رویدادها عاجز می مانند، به ادبیات آخر زمانی روی می آوردند و تسلیم هر کسی می شوند که خود را منجی بخواند. امروز که جامعه ایران با مشکلات بی شمار اقتصادی و اجتماعی روبرو شده است، ایرانیان بار دیگر به انتظارات ظهور منجی نشسته اند، و در چنین شرایطی حتی عادی ترین و پیش پا افتاده ترین مسائل روزمره را به معتقدات مدهب شیعه مربوط کرده و آنها را به علائم آخر زمان و ظهور قریب الوقوع امام غایب تعبیر می کنند. و در چنین شرایطی شایعات مربوط به ظهور امام زمان از طریق اینترنت و تلفن همراه به سرعت در میان توده مردم پخش می شود و گهگاه آنان را به سوی تظاهرات و آشوب می کشاند.

 

مهدویت در مذهب شیعه

روند کلی اصول عقاید مذهب شیعه بر این پایه است که بعد از وفات حضرت محمد، رهبری جامعه مسلمین به دوازده امام جانشین انتقال یافت، که اولین آنان حضرت امام علی (599 – 661م) و آخرین آن امام دوازدهم، حضرت مححمد ابن حسن عسکری (متولد 868م) است که محمد المهدی نیز نامیده می شود. مهدی وفات نکرد، اما برای در امان ماندن از اذیت و آزار خلفائی که از رقبای پرقدرت هراس داشتند در سال 873 یا 874م به غیبت صغری رفت. وی به مدت کوتاهی در سال 940م ظهور کرد و سپس به غیبت کبری رفت تا بار دیگر در روز رستاخیز ظهور کند تا جهان را از سیاستمداران فاسد و روحانیون متقلب و نابکار تصفیه کرده و حکومت ناب و راستین اسلامی را در سراسر جهان بنا نهد(2). از این رو، شیعه سنتی بر این باور است که هر حکومتی قبل از ظهور مجدد حضرت مهدی، بنا بر تعریف، فاسد، ناعادلانه و ناقص است. این تعبیر خاص از حکومت اسلامی که اساس امتناع علمای شیعه از دخالت مستقیم در امور دولتی بوده است، از سوی اکثریت روحانیون شیعه، از جمله شخصیت هایی چون آیت الله العظمی علی سیستانی در عراق و آیت الله حسین کاظمینی بروجردی در ایران نیز، پذیرفته شده است. آیت الله العظمی خمینی با چاپ کتاب "ولایت فقیه: حکومت اسلامی"، در سال 1970، این تفسیر را به عکس کرد. وی، در این کتاب، که مجموعه ای از سخنرانی های او در تبعید در عراق بود، استدلال کرده بود که روحانیون بلندپایه می توانند در زمان غیبت امام غایب، به عنوان جانشین وی، اداره امور حکومتی را به دست گیرند(3). این بحث، پس از انقلاب سال 1979، پایهه اصلی نظری حکومت مذهبی ایران قرار گرفت.

 

در جمهوری اسلامی موضوع مهدویت بسیار جدی است، و هر گونه بحثی درباره ظهور قریب الوقوع حضرت مهدی مشروعیت حکومت ایران را تضعیف می کند. زیرا با ظهور منجی دیگر نیازی به جانشین و ولی فقیه نیست تا به جای امام حکومت کند. در حقیقت، قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز این اصل را به طور صریح قید کرده است که قدرت اجرایی ولی فقیه تنها "در زمان غیبت ولی عصر، عجل الله تعالی فرجه (خداوند در ظهور او شتاب کند) معتبر است(4)". پس از ظهور امام غایب، رهبری اجرایی و معنوی کشور و جامعه ایران به منجی عالم منتقل شده و رهبر وقت از کار برکنار خواهد شد.

 

غلیان مهدویت

اگر چه آقای احمدی نژاد مساله مهدویت را در کشور بیش از گذشته مطرح می کند، ولی باور های مذهبی و خرافات حتی پیش از ریاست جمهوری وی نیز گسترش یافته بود. به عنوان نمونه، در نوامبر سال 2003، در شهر مذهبی قم شایعه شد که زنی قرآن را پاره کرده و سپس به دلیل این اهانت به کتاب آسمانی نیمی از بدنش به شکل بدن ببر در آمده است. انتشار گسترده عکس ساختگی "زن ببر نما" در شهر موجب فراگیر تر شدن داستان شد. سپس شایع شد که این زن به دست ماموران انتظامی دستگیر شده است و قرار است به دست ماموران انتظامی در میدان نبوت واقع در محله نیروگاه شهر قم به دلیل توهین به مقدسات مجازات شود. در پی پخش این شایعه، هزاران تن از مردم شهر برای تماشای این زن به پاسگاه پلیس محلی هجوم بردند. انکار ماموران انتظامی، در مورد اینکه چنین زنی در بازداشت نیست، منجر به درگیری عده ای از آنان با ماموران شده و تعدادی از مغازه ها و بانک ها هدف حمله آشوبگران قرار گرفت(5).

 

در هر حال، موضوع مهدویت در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد رشد بیشتری کرده، و اکنون تعداد این نوع رویدادها رو به افزایش است. در ماه مه 2007، گروهی از مردم در یکی از محله های تهران، شهرک غرب، ازدحام کردند تا "سایه امام زمان" را در نقشی که از آبریزش یک ناودان بر دیواری به جای مانده بود ببینند(6). در ماه فوریه 2008، نیروهای انتظامی استان کردستان زنی را که ادعا می کرد می تواند بیماران علاج ناپذیر را شفا بخشد، دستگیر کردند، زیرا او خود را حضرت خدیجه معرفی می کرد(7). در ماه ژوئن، یک فرقه مذهبی در قم پدیدار شد که خود را "پیروان امام سیزدهم" می نامیدند. پیروان این گروه از سنت شیعه و تسنن بریده و به جای اینکه رو به مکه نماز بگزارند، روی به مسجد جمکران نماز می گزارند. زیرا به تصور آنان آقا امام زمان از جمکران ظهور خواهد کرد(8). دادستان قم که آشکارا از این رویدادها آزرده شده بود، شکایت داشت که نه تنها برخی مردم ادعا می کنند که روح امامان در بدن آنان حلول کرده، بلکه اکنون بعضی ها هم ادعا دارند که امام چهاردهم هستند(9).

 

حدا از شهر مقدس قم شهر مشهد مقدس نیز، که بزرگترین شهر در شرق ایران که مقبره امام هشتم شیعیان در آنجاست، به یکی از مراکز رواج مهدویت و ارتباط با امام زمان تبدیل شده است. بنا به گزارش آژانس خبری نوسازی، به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی ظهور فرقه های انحرافی با ادعاهای گزاف و رنگ و لعاب دینی رو به رشد است. در مشهد، یک "فرقه انحرافی" با ادعای فراهم سازی زمینه ظهور امام زمان با رهبری شخصی که خود را سید "خراسانی" می داند فعالیت هایی را آغاز کرد، و با تشکیل خانه های تیمی و چاپ جزوه هایی که در آن ها ادعاهای این گروه منعکس شده عده ای را هوادار خود کرده است. از جمله ادعاهای این فرقه این است که هر حکومتی که انسان تشکیل دهد، ناقص است. این فرقه استدلال می کند، در غیبت امامان، هر حکومتی طغیانی علیه خداست و باید با آن مبارزه کرد، و این موضوع شرط لازم برای ظهور هر چه زودتر امام زمان است. محتوای جزوات این فرقه به اعتقادات گروه فرقان شباهت دارد(10). رسانه های ایران موارد مشابهی از مهدویت در بهبهان، کرج، اصفهان، تهران، تبریز، سقز(11) و حتی جوامع شیعه خارج از ایران گزارش داده اند(12).

 

شدت بیش از اندازه چنین مواردی باعث شد تا سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، بر علیه ابداع، خرافات و انحراف مذهبی اخطار کرده و بگوید "این مسائل همواره توسط خارجی ها به کار گرفته می شود تا عقاید و دیدگاه های خود را به جامعه ایران اسلامی القاء کنند(13)". روحانیون بسیار پرنفوذی چون آیت الله ناصر مکارم شیرازی؛ حجت الاسلام محمد سلیمی، دادستان دادگاه ویژه روحانیت؛ و حجت الاسلام حسن روحانی، تماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی، نیز در این مورد اخطار دادند(14). بنا به گزارش روزنامه کارگزاران ، مساله به حدی وخیم شده است که رهبر ایران، آیت الله خامنه ای، حکمی به قوه قضائیه صادر کرده تا با کسانی که مدعی ارتباط با امام زمان هستند قاطعانه رفتار شود(15).

 

مهدویت و احمدی نژاد

دستگاه قضایی ایران، برای پیدا کردن افرادی که مدعی ارتباط با امام غایب شده اند، نیازمند جستجوی زیادی نیست، زیرا رئیس جمهور حکومت اسلامی در چندین مورد مدعی چنین ارتباطی شده است. این باور آقای احمدی نژاد می تواند به همان اندازه که مذهبی است سیاسی نیز باشد. تجزیه و تحلیل ترتیب زمانی سخنرانی های گفتمان مهدویت آقای احمدی نژاد آشکار می کند، مسائلی که ظاهرا با منطق سر و کاری ندارند در واقع مصلحت سیاسی آقای رئیس جمهور است که با ظاهری مذهبی بیان می شود. می توان گفتمان آقای احمدی نژاد درباره مهدویت، انتظار و ظهور امام زمان را به چهار مرحله متفاوت با چهار هدف سیاسی مشخص تقسیم کرد. (نک. جدول شماره 1)

 

مرحله اول "اشاره کلی به موضوع امام زمان و ظهور قریب الوقوع او" به بحث درباره مهدویت در پذیرش توجیه سیاستگذاری های دولت بر مبنای مهدویت و انتظار آماده کرد. در این مرحله، آقای احمدی نژاد و پشتیبانانش ادعا کردند که اعتقاد به ظهور منجی تفکری علمی و مترقی است(16) و نه خرافاتی، و هدف دولت فراهم کردن شرایط ظهور امام زمان است(17). به محض اینکه مردم به گفتمان مهدویت در امور سیاسی و ظهور منجی خو گرفتند، مرحله دوم با تکیه به این موضوع که آقای احمدی نژاد و دولت او معجزه هستند، و مورد توجه و عنایت امام غایب قرار گرفته اند، آغاز شد(18).

 

در حقیقت، به ادعای آقای احمدی نژاد و حامیانش، فرار او از توطئه های آدم ربایی و سوء قصد به او توسط آمریکا(19) (آنطور که ادعا کرده اند) و "پیروزیهایی" چون سخنرانی های وی خطاب به سران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با وساطت های معجزه آسای امام مهدی حاصل شده است. در واقع آقای احمدی نژاد گفته است که در سازمان ملل هاله ای از نور بالای سر خود احساس کرده(20) و همچنین در دانشگاه کلمبیا حضور امام زمان را احساس کرده است(21). هدف از چنین لفاظی ها این است که به احمدی نژاد مشروعیت الهی داده شود.

 

سخنان احمدی نژاد درباره اصل مهدویت و ظهور، ار لحاظ ایدئولوژیکی تنظیم و تطبیقی دوباره در جمهوری اسلامی به وجود آورد، که با واقعیات سیاسی روز نیز سازگار باشد. از این رو، مرحله سوم بر تنظیم ایدئولوژیکی تاکید داشت. بدین ترتیب، در این مرحله، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی وارد بحث شد و اعلام کرد که ایمان به امام زمان با پیروی کردن از آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی سازگار است(22). آیت الله مصباح یزدی، برای تلفیق و تطبیق این دو (جمهوری اسلامی و حکومت امام زمان) با هم، استدلال کرد که جمهوری اسلامی مظهر حکومت امام زمان است(23)، یعنی کسی که رهبر اجرایی همه امور دنیاست(24). حتی این ادعای عجیب و غریب، که دولت آقای احمدی نژاد دوره ظهور ضغری است – همطراز کردن آن با غیبت صغری و کبری امام زمان – در خدمت تنظیم این باورها قرار گرفت(25). آقای احمدی نژاد حتی ناسیونالیسم ایرانی را با آئین نیایش امام غایب مربوط می کند. عجیب آنکه ناسیونالیسم ایرانی غالبا خصیصه ضد عرب دارد، و امام غایب عرب است!(26)

 

اگر ادعاهای مرحله سوم به نظر ناظران غربی عجیب باشند، وضع در میان ایرانیان نیز بهتر نیست. تعداد زیادی از روحانیون رده بالا رئیس جمهور را به دلیل سوء استفاده از اعتقادات مذهبی مردم به باد انتقاد گرفته اند (نک.جدول شماره 2). پاسخ آقای احمدی نژاد و حامیانش به این انتقادات، حمله متقابل و افشای کسانی است که مخالف ظهور امام غایب هستند (مضمون چهارم در گفتمان مهدویت رئیس جمهور: نک. جدول شماره 1). در نتیجه روحانیونی که منتقد سیاست های آقای احمدی نژاد هستند، از نظر رئیس جمهور و حامیانش، دشمنان خدا به شمار می روند(27).

 

انتقاد روحانیت از احمدی نژاد

انتقادات روحانیت از آقای احمدی نژاد دو مضمون متفاوت دارد: لب کفایتی وی در اداره امور اقتصادی و رسیدگی به تورم، و سوء استفاده از اعتقادات مردم نسبت به مهدویت شیعه برای اهداف سیاسی. شیوه برخورد اول، همواره رایج ترین روش انتقاد روحانیون از دولت وقت بوده است. البته این نحوه انتقاد از دولت پس از انقلاب اسلامی و با به قدرت رسیدن روحانیون مسکوت گذاشته شده بود. از آنجا که تورم اقتصادی کم درآمدترین و مذهبی ترین اقشار جامعه را بیش از هر طبقه دیگر تحت تاثیر قرار می دهد، موضوع بسیار حساسی است. آیت الله عبدالله جوادی آملی با ادعای دولت آقای احمدی نژاد درباره رقم درست تورم مخالفت کرده و گفته بود که "تورم و گرانی وجود دارد"(28). این انتقاد از جانب رهبران قدرتمند مذهبی دیگری چون آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی(29)، آیت الله مکارم شیرازی(30)، و حتی حامی همیشگی آقای احمدی نژاد، آیت الله مصباح یزدی نیز(31) تکرار شد. از جناح چپ سیاسی نیز آیت الله ابراهیم امینی، امام جمعه قم، درباره "تورم افسار گسیخته" بی خانمانی، اجاره سنگین، و سوء تغذیه در میان مستمندان هشدار داد(32). آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی از انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت فراتر رفته و گفت، "اقتصاد کشور با گداپروری درست نمی شود"(33) و ادامه داد که دولت آقای احمدی نژاد به جای ثروت فقر را تقسیم می کند.

 

اعتراض روحانیون شیعه به گفتمان آقای احمدی نژاد درباره مهدویت نباید زیاد تعجب آور باشد. پیشینه آقای احمدی نژاد در سپاه است نه حوزه های علمیه. دامنه تعلیمات مذهبی وی بسیار اندک است. روحانیون به ادعاهای آقای احمدی نژاد، مبنی بر معجزات و ارتاط مستقیم با امام زمان، با شک و تردید می نگرند، و این رفتار او به مثابه نفوذ سیاست در مذهب تلقی می کنند که در این مورد روحانیون خود ادعای انحصار دارند. اشاره آقای احمدی نژاد به ارتباط مساقیم با امام زمان، اگر باور شود، وجود روحانیت را نیز غیرضروری خواهد کرد.

 

مباشرت پالیزدار

اولین سال ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد با رنجش روحانیت از سخنان او درباره مهدویت همراه بود. تنش در میان روحانیت و رئیس جمهور در 27 مه 2008 به نقطه عطف رسید. آقای عباس پالیزدار، رئیس سابق دفتر مطالعات زیربنایی در مرکز پژوهش های مجلس در دادگاه عالی حسابرسی درباره فساد اقتصادی، در یک سخنرانی در دانشگاه همدان، بیش از 123 پرونده فساد مالی(34) روحانیون بلندپایه را افشا کرد(35). اندکی پس از آن آشکار شد که وی اتهامات مشابهی را قبلا در دانشگاه شیراز نیز بیان کرده است.

 

در واقع، اقای عباس پالیزدار، به عنوان مهره سیاسی آقای احمدی نژاد، د رجنگ با منافع نهادینه شده روحانیت، برخی از روحانیون را به موارد بسیاری از اجحاف و اختلاس از جمله پذیرفتن غیر قانونی اتوموبیل از شرکت ایران خودرو، بزرگترین کارخانه اتوموبیل سازی ایران، تا عملکرد غیر مسئولانه در رابطه با مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تصرف غیر قانونی معادن و کارخانجات، زندگی پر از تجمل و حتی بی بند و باری اخلاقی متهم کرده است. (نک. جدول شماره 3).

 

در حالی که حملات آقای پالیزدار به آیت الله رفسنجانی در چارچوب رقابت سیاسی بین آقای احمدی نژاد و رئیس جمهوری پیین برای ایرانیان قابل درک است، اما حملات وی به امام جمعه با تقوای مشهد، آیت الله علم الهدی و امام جمعه تهران، آیت الله محمد امامی کاشانی، به وجهه اجتماعی روحانیت آسیب رساند. از آنجا که آقای پالیزدار در سن 14 سالگی به صورت داوطلب به جبهه اعزام شده، و همانند آقای احمدی نژاد سرباز جنگ ایران و عراق است، مباشر تمام عیاری برای پیشبرد سیاست های آقای احمدی نژاد شده است(36).

 

در ابتدا، مقامات رسمی سعی کردند که نسبت به آقای پالیزدار بی اعتنا باشند. به مدت چند هفته سخنرانی های وی در خبرگزاری های تحت کنترل دولت انعکاسی نیافت(37). اما داستان در اینترنت پخش شد و رسانه های خارجی از جمله بخش فارسی رادیو صدای آمریکا، بی بی سی، و رادیو فردا اتهامات پالیزدار را پیگیری کردند. رادیو فردا حتی مصاجبه ای با وی پخش کرد که در آن پالیزدار اظهار داشت که آیت الله حسین نوری همدانی، رئیس کمیته قضایی مجلس، تلاش کرده است تا مانع انتشار نتیجه تحقیقات وی شود(38).

 

در پی این امر خبرگزاری های دولتی وادار به عکس العمل شدند. در ابتدا تلاش شد که از درجه اهمیت آقای پالیزدار کاسته شود. مرکز پژوهش های مجلس ایران اظهار داشت که کارمندی به این نام ندارد و حتی آقای پالیزدار را تهدید کرد که وی را به خاطر ادعای اشتغال در آن مرکز تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد(39). آقای حسن کامران، از مقامات مرکز پژوهش های مجلس، از وجود کارمندی بنام پالیزدار اظهار بی اطلاعی کرد. اما سخنان آقای کامران، پس از اثبات وجود مدارک اشتغال پالیزدار، پس گرفته شد(40). پس از آنکه خبرگزاری الف نیوز گزارش داد که آقای پالیزدار قبلا کاندیدای انتخاباتی شوراهای محلی اسلامی از جناح رایحه خوش خدمت (فراکسیون پارلمانی حامی آقای احمدی نژاد) بوده است(41). برادر رئیس جمهور، آقای داوود احمدی نژاد، رئیس دفتر ویژه بازرسی رئیس جمهوری، بحران و تشنجی(42) را که آقای پالیزدار در جامعه ایجاد کرده بود محکوم کرد.

 

پس از آن، رسانه ها دست به ترور شخصیت زدند. خبرگزاری فارس و کیهان – که سردبیرش بطور مستقیم از طرف رهبر انتصاب می شود – نوشتند که آقای پالیزدار از سهامداران یک شرکت تولیدات لبنیاتی بوده و در تخلفات مالی و اختلاس از بیت المال دست داشته است(43). علاوه بر آن، کیهان نوشت که آقای پالیزدار اطلاعات سری و مهم ارتش ایران را دزدیده است. این اتهامات در هفته نامه صبح صادق، ارگان سپاه پاسداران نیز تکرار شد(44). رجانیوز اعلام کرد که مدرک فوق لیسانس آقای پالیزدار از دانشگاه مریلند جعلی است(45). امام جمعه تهران، آیت الله امامی کاشانی با اشاره به آقای پالیزدار به مردم ایران اطمینان داد که "توطئه گران و تهمت زنان به دست خداوند مجازات خواهند شد"(46). هفته بعد، آیت الله احمد خاتمی اظهار داشت که اقدام آقای پالیزدار "توطئه و خرابکاری بر علیه جمهوری اسلامی است"(47).

 

در 11 ماه ژوئن 2008، نیروهای امنیتی آقای پالیزدار را به اتهام "سوء استفاده های مالی، اتهامات جعلی، نشر اکاذیب، و تشویش اذهان عمومی "بازداشت کردند"(48). در روزهای بعد، پلیس تعدادی از همکاران آقای پالیزدار را نیز دستگیر کرد، که برخی از دستگیرشدگان نمایندگان مجلس بودند(49). این دستگیری ها در تهران به تظاهرات منجر شد و در نهایت به وسیله نیروهای انتظامی و گاز اشک آور خاتمه پیدا کرد(50).

 

در واقع، شورش، اغتشاش و تظاهرات نمایانگر استیصال مردم عادی نسبت به فساد موجود در بین رهبران سیاسی و پاسخگو نبودن روحانیون به قانون است. چند تن از حامیان آقای احمدی نژاد به دفاع از آقای پالیزدار برخاستند. خبرگزاری نوسازی، که عموما از سیاست های آقای احمدی نژاد حمایت می کند، از آقای پالیزدار به عنوان "یک شخص شایسته" نام برد(51). در یک سایت اینترنتی نزدیک به جناح دانشجویی سازمان شبه نظامی بسیج، دکتر طاها جزایری بر لزوم یک محاکمه علنی تاکید کرد تا در آن نه تنها آقای پالیزدار، بلکه اتهامات وارده بر فساد نخبگان نیز بررسی شوند(52). اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، که از آقای پالیزدار برای سخنرانی در همدان دعوت کرده بود، نیز بر اهمیت ابراز انتقادات عمومی تاکید کرد(53). در یک اقدام نه چندان ظریف و ماهرانه، خبرگزاری انصارنیوز هم عکس های آقای پالیزدار، در دوران خدمت وی در جنگ ایران و عراق، را منتشر کرد تا بدین وسیله پشتیبانی رزمندگان جنگ را برانگیزد. این عکس ها بعدا از این سایت برداشته شدند(54).

 

نتیجه

جامعه ایرانی غالبا در دوران بی اعتمادی و استیصال و به دلیل نداشتن دسترسی به کانال های قانونی برای بیان نارضایتی های سیاسی خود به مهدویت روی می آورد. اقای احمدی نژاد با ادعاهای عجیب و غریب خود در مورد معجزات و ارتباط مستقیم با امام غایب، از این اعتقادات به نفع خود استفاده می کند. او دولت خود را به طرز عجیبی هموار کننده راه ظهور منجی شیعیان قلمداد می کند، و وضع نابسامان اقتصاد تحت کنترل دولت را به گردن دشمنان امام زمان می اندازد که قصد تاخیر روز معاد را دارند. اگر او بتواند این منظور خود را جا بیندازد، موفق خواهد شد که مذهب و تفسیر آن را نیز از انحصار روحانیون بدر آورد. اگر رئیس جمهور بتواند دسترسی به مهدی را از انحصار رهبر جمهوری اسلامی درآورده و آن را "دموکراتیزه" کند، دیگر برای ارتباط با امام زمان نیازی به رهبر نخواهد بود. در چنین حالتی، در دراز مدت، دست روحانیون عالی رتبه از امور سیاسی جمهوری اسلامی کوتاه خواهد شد.

 

با افزایش دخالت رئیس جمهور در امور مذهبی، روحانیون نیز انتقادات خود را نسبت به اداره امور اقتصادی کشور و استفاده خام و ابتدایی اقای احمدی نژاد از موضوع مهدویت افزایش دادند. سپس مساله آقای پالیزدار پیش کشیده شد، که می بایست به مثابه پاسخ آشکار آقای احمدی نژاد تلقی شود. بجای درگیر شدن در مسایل فقهی، که نهایتا منجر به شکست آنان از روحانیون به مراتب اندیشمندتر می شد، آقای احمدی نژاد و حامیانش از موضوع آقای پالیزدار استفاده کردند تا به روحانیون انگ فساد زده و قداست مردان خدا را خدشه دار کنند.

 

اگر چه مهدویت آقای احمدی نژاد و اتهامات فساد آقای پالیزدار شورش و طغیانی بر علیه روحانیت ایجاد نخواهد کرد، اما این اتهامات وجهه روحانیون را تیره و لکه دار کرده است. در جنگ پایان ناپذیر قدرت بین ارکان جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران، که آقای اجمدی نژاد غیر روحانی از میان آنان برخاسته، برنده اصلی بازیی خواهد شد که برای تضعیف روحانیون در نظر گرفته شده است.

 

بدین ترتیب، هنگامی که رزمندگان سپاه پاسداران به روحانیت اعلام جنگ می دهند، پیروزی از آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهد بود: جنگجویان خود برگزیده مقدس اسلام، که قدرت سیاسی را با توسل به امام غایب و بدون واسطه روحانیت بدست خواهند آورد. در چنین روندی، روحانیت شیعه، یک بار دیگر، عهده دار نقش تاریخی خود، یعنی دفاع از مردم شیعه در برابر ظلم حاکمان خواهد شد.

 

***************************************************

 

آقای علی آلفونه از کالج سلطنتی دفاع دانمارک برای حمایت مالی از این پژوهش ها و از آقای دکتر مهدی خلجی، پژوهشگر انستیتوی واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک، برای تبادل نظر سپاساگزار است. آقای دکتر مایکل روبین، پژوهشگر موسسه آمریکن اینترپرایز و خانم کریستی هال رابینسون، دستیار ویراستار با آقای آلفونه همکاری کرده اند تا این مقاله تهیه شود.

 

 

جدول شماره یک

دگرگونی گفتمان مهدویت احمدی نژاد و حامیانش

 

روند کلی

موارد مشخص

اشاره کلی به موضوع مهدویت

اعتقاد به ظهور منجی تفکری مترقی است. (55)

هدف دولت فراهم کردن شرایط ظهور امام زمان است. (56)

تمامی امور دنیا بر اساس برنامه های امام زمان متحول می شوند. (57)

سیاست های فرهنگی موجب آماده کردن امور برای ظهور امام زمان می شوند. (58)

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیروهای مسلح امام زمان هستند. (59)

معجزات

احمدی نژاد "معجزه هزاره سوم" است. (60)

امام زمان در سخنرانی معجزه آسای احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا حضور داشت. (61)

پرتاب موشک جمهوری اسلامی به فضا یک معجزه بود. (62)

لطف الهی باعث شد احمدی نژاد از خطر ربوده شدن و قتل نجات پیدا کند. (63)

اگر دست ولائی امام زمان نبود، دولت احمدی نژاد از پای درمی آمد. (64)

تطبیق و تنظیم ایدئولوژیکی

احترام به مقام معظم رهبری احترام به امام زمان (عج) است. (65)

ناسیونالیسم ایرانی با حاکمیت منجی موعود، امام زمان مرتبط است. (66)

لطف الهی و دست ولائی امام زمان جمهوری اسلامی را حفظ می کند. (67)

امام زمان جهان را مدیریت می کند. (68)

سخن گفتن از امام زمان ادب است. (69)

باید از امام زمان بیشتر سخن بگوییم. (70)

حکومت اسلامی ایران جلوه ای از ولایت امام زمان است. (71)

دوران احمدی نژاد، دوران ظهور صغری است. (72)

شناسایی دشمنان امام زمان

آنها که در مورد امام زمان مطالب کفر انتشار می دهند. (73)

آنها که سخنان احمدی نژاد درباره امام زمان را مسخره می کنند. (74)

کمیته ای در آمریکا که مخرب شخصیت امام زمان است. (75)

آمریکا به عراق حمله کرد تا با قتل (76) از ظهور امام زمان جلوگیری کند. (77)

آنها از سخنان احمدی نژاد درباره امام زمان انتقاد می کنند. (78)

آنها که از بردن نام امام زمان ناراحت می شوند. (79)

روحانیت شیعه. (90)

آنها که ارتباط دولت احمدی نژاد با امام زمان را نمی بینند. (81)

آنها که هاله نور را در بالای سر احمدی نژاد نمی بینند. (82)

آنها که از مبارزه دولت احمدی نژاد با فساد اقتصادی جلوگیری می کنند. (83)

آنها که از نام بردن خدا و امام زمان جلوگیری می کنند. (84)

آنها که حرمت دولت احمدی نژاد در مورد مسجد جمکران را مسخره می کنند. (85)

 

 

جدول شماره 2

انتقادات روحانیت به سیاست ها و گفتمان احمدی نژاد، 2007 - 2008

 

عنوان

مقام اجتماعی، دولتی

انتقادات

حجت الاسلام محمد علی ابطحی

رئیس مرکز گفتگوی تمدنها، دفتر محمد خاتمی رئیس جمهور سابق

سیاست خارجی (86)

آیت الله علی الله بداشتی

روحانی و متخصص برجسته در زمینه مساله ظهور و موضوع مهدویت

مهدویت و اصل ظهور و انتظار (87)

آیت الله ابراهیم امینی

امام جمعه قم

تورم اقتصادی (88)

آیت الله عبدالله جوادی آملی

استاد حوزه علمیه قم

تورم اقتصادی (89)، فساد اقتصادی (90)

حجت الاسلام محسن دعاگو

امام جمعه شمیرانات

تغییرات در کابینه (91)، انتخابات محلی (92)

حجت الاسلام قربان علی دری نجف آبادی

دادستان کل جمهوری اسلامی

مهدویت و اصل ظهور و انتظار (93)

آیت الله فاطمی نیا

استاد حوزه علمیه قم

مهدویت و اصل ظهور و انتظار (94)

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس مجلس خبرگان رهبری ایران

کمبود آزادی بیان (95)، اشکال در مدیریت کشور (96)، بی تفاوتی مردم/مشارکت مردمی ناکافی (97)، سرکوبی (98)، سیاست های اقتصادی غلط (99)، سوء مدیریت دانشگاه آزاد (100)

آیت الله محمود هاشمی شاهرودی

رئیس قوه قضائیه از سال 1999

شرایط اقتصادی (101)

حجت الاسلام مهدی کروبی

دبیر کل اعتماد ملی

مقصر شناختن دولت (102) مهدویت و اصل ظهور و انتظار (103)

حجت الاسلام حسن خمینی

نوه آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی

طالبانیسم (104)

حجت الاسلام محمود مدنی بجستانی

نماینده مجلس از تهران

مهدویت و اصل ظهور و انتظار (105)

آیت الله محمد رضا مهدوی کنی

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران

مقصر شناختن دولت (106)، گرانی (107)، مهدویت و اصل ظهور و انتظار (108)

آیت الله عظمی ناصر مکارم شیرازی

رهبر سیاسی مذهبی پرنفوذ

گرانی (109)، مهدویت و اصل ظهور و انتظار (110)، تورم اقتصادی (111)

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی

بنیانگذار و مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی

مسایل جزئی و سمبولیک (112)، گرانی (113)

حجت الاسلام غلام رضا مصباحی مقدم

نماینده مجلس از تهران

گرانی (114)

مصطفی محقق داماد

رئیس گروه علوم و معارف اسلامی فرهنگستان علوم ایران

مهدویت و اصل ظهور و انتظار (115)

آیت الله عظمی محسن مجتهد شبستری

امام جمعه تبریز

سیاست های اقتصادی (116)

آیت الله عظمی حسینعلی منتظری

روحانی دگر اندیش

برخورد با فعالیت های دانشجویی (117)، سوء رفتار با اقلیت های مذهبی (118)

آیت الله عظمی عبدالکریم موسوی اردبیلی

رئیس سابق قوه قضائیه (1979-89)

گرانی (119)

حجت الاسلام حسین موسوی تبریزی

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم

مهدویت و اصل ظهور و انتظار (120)

حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری

سخنگوی سابق مجلس شورای اسلامی

مهدویت و اصل ظهور و انتظار (121)

حجت الاسلام محمد نیازی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور

مافیای اقتصادی (122)

آیت الله عظمی حسین نوری همدانی

رهبر پرنفوذ شیعه

گرانی (123)

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی

وزیر برکنار شده کشور

مقصر شناختن دولت (124)

حجت الاسلام محمد حسن راستگو

رییس مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

برنامه های تلویزیونی (125)

حجت الاسلام محمد حسن روحانی

نماینده رهبری در شورای امنیت ملی

سیاست خارجی و اقتصادی (126)، مهدویت و اصل ظهور و انتظار (127)

آیت الله عظمی یوسف صانعی

از اعضای سابق شورای نگهبان

مهدویت و اصل ظهور و انتظار (128)

 

 

جدول شماره 3

مقاماتی که توسط پالیزدار به فساد متهم شده اند

 

نام

مقام اجتماعی، دولتی

اتهامات

امیر عابدینی

تیم فوتبال پرسپولیس

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی دوهزار دستگاه اتومبیل از ایران خودرو

حمید ادبی

مدیر سابق فروش ایران خودرو

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی اتومبیل به مقامات گوناگون

ابو

ستاد مبارزه با مواد مخدر

عدم پیگیری قانونی قاچاقچیان مواد مخدر

صنایع هوایی و فضایی

تحت مالکیت وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی اتومبیل از ایران خودرو

آیت الله علم الهدی

امام جمعه مشهد و مالک بنیاد همگرایی

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی اتومبیل از ایران خودرو

عسگراولادی

دبیرکل بنیاد موتلفه

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی پانصد دستگاه

سازمان برنامه و بودجه

بودجه و برنامه ریزی

فساد اقتصادی

داوود دانش جعفری

وزیر سابق اقتصاد و دارائی

عدم پیگیری مبارزه با مفاسد اقتصادی

محمد دین پرور

نامشخص

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی پانصد دستگاه اتومبیل از ایران خودرو

آیت الله محمد امامی کاشانی

امام جمعه تهران و از اعضای سابق شورای نگهبان

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی 4 معدن در استان های فارس و زنجان و فساد در موسسه بیماران سندرم داون

امامی کاشانی

پسر آیت الله امامی کاشانی

فساد در موسسه بیماران سندرم داون

حجت الاسلام علی فلاحیان

وزیر سابق اطلاعات و از مالکین بنیاد همگرائی اندیشه

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی اتومبیل از ایران خودرو

تاسیسات موشکی فروز

تحت مالکیت وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی اتومبیل از ایران خودرو

اکبر گنجی

مالک کارخانه محرم

ارتباط و همکاری در فساد اقتصادی با آیت الله یزدی و محمد علی شرعی

منوچهر غروری

مدیر سابق ایران خودرو

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی اتومبیل به دوستان

بنیاد همگرائی اندیشه

تحت مالکیت حجت الاسلام فلاحیان و آیت الله علم الهدی

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی اتومبیل به دوستان

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس مجلس خبرگان رهبری، و رئیس جمهور سابق

واردات اتومبیل بدون پرداخت گمرک، مالکیت یک سوم جزیره کیش، پارک جنگلی در شمال، و تجارت های گوناگون در کانادا

فائزه هاشمی رفسنجانی

دختر آیت الله هاشمی رفسنجانی

زندگی پرتجمل

مهدی هاشمی رفسنجانی

پسر آیت الله هاشمی رفسنجانی و مدیر عامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور

مسائل اخلاقی

حیدری

مقام رسمی مبارزه با قاچاق مواد مخدر

سهل انگاری

ایران خودرو

کارخانه اتومبیل سازی

ارتباط در انتقال مالکیت اتومبیل های آزمایشی به تمام اعضای قوه قضائیه

آیت الله ابوالقاسم خزعلی

رئیس بنیاد بین المللی غدیر

ارتباط با استخراج معدن در جزیره هرمز

معزی

مشخص نشد

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی پانصد دستگاه اتومبیل از ایران خودرو

مدلل

تماینده آیت الله مکارم شیرازی و داماد آیت الله مصباح یزدی

مافیای شکر

بنیاد نهج البلاغه

تحت مالکیت علی اکبر ناطق نوری، محسن رفیق دوست، عسگراولادی، حسین دین پرورر، و معزی

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی اتومبیل از ایران خودرو

حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری

رئیس دفتر بازرسی در دفتر آیت الله خامنه ای، سخنگوی سابق مجلس، از مالکین بنیاد نهج البلاغه

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی پانصد دستگاه اتومبیل از ایران خودرو

محمد رضا نعمت زاده

وزیر سابق صنایع و معادن

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی شرکت لاستیک دنا به بهایی بسیار ارزانتر از قیمت بازار

محسن رفیق دوست

از بنیانگذاران و وزیر سابق سپاه پاسداران و از مالکین بنیاد نهج البلاغه و رئیس سابق بنیاد مستضعفان

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی پانصد دستگاه اتومبیل از ایران خودرو

شاهرودی

رئیس قوه قضائیه

تحمل فساد

محمد علی شرعی

عضو مجلس خبرگان رهبری ایران

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی شرکت لاستیک دنا

عباس تقی زاده

تحت حمایت ناطق نوری

ارتباط با قاچاق در فرودگاه پیام

آیت الله عباس واعظ طبسی

تولیت آستان قدس رضوی

مالکیت 12 معدن در خراسان

ناصر واعظ طبسی

پسر آیت الله واعظ طبسی

ارتباط با پرونده المکاسب

مشخص نشد

وزارت کشور

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی دو هزار دستگاه اتومبیل از ایران خودرو

آیت الله محمد یزدی

رئیس سابق قوه قضائیه، دبیر کل کنونی جامعه روحانیت مبارز، عضو سابق شورای نگهبان، نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری، رئیس سابق جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

ارتباط در انتقال مالکیت غیرقانونی شرکت لاستیک دنا

حمید یزذی

پسر آیت الله یزدی و مدیر کل سابق قوه قضائیه

به دست آوردن انحصار غیرقانونی تجارت الوار در شمال ایران

محمد رضا یوسفی

عضو اطلاعات سپاه پاسداران، همکار آقای مدلل

مافیای شکر

رسول زرگر

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر

سهل انگاری

 

ماخذ: عباس پالیزدار (سخنرانی، دانشگاه همدان، ایران، 27 مه 2008).

 

 

 

*********************************************

 

 

1-  برای آشنائی بيشتر با موضوع مهدويت در ايران در زمان تغيير و تحولات اجتماعی نک. عباس امانت:

Abbas Amanat: Resurrection and Renewal – The Making of the Babi Movement in Iran, 1844-1850. Ithaca and London: Cornell University Press, 1989. Pp. 1-29.

 

 

همچنين نک. به نوشتۀ مهدی خلجی، انستيتوی واشينگتن برای سياست خاور نزديک:

Mehdi Khalaji, Apocalyptic Politics. On the Rationality of Iranian Policy. Policy Focus #79. Washington D.C.: The Washington Institute for Near East Policy, January 2008. Available at:

http://www.washingtoninstitute.org/templateC04.php?CID=286  (accessed July 1, 2008).

 

 

2- محمد جواد مشکور ، تاريخ شيعه و فرقه های اسلام. چاپ پنجم، تهران: کتابفروشی اشراقی، سال 1993 ، صص 124-25 و 132.

3- روح الله خمينی، ولايت فقيه: حکومت اسلامی. تهران: اميرکبير، نزديک به سال 1978

4- قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران، اصل پنجم.

http://www.iranonline.com/iran/iran-info/Government/constitution-1.html  (مراجعه: 6 ژوئيه 20)

 

 

5- "زن ببر نما قم را به آشوب کشيد،" بی بی سی فارسی (لندن)، 9 نوامبر 2003

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2003/11/031109_mf_qom.shtml (مراجعه: 25 ژوئن 2008)

 

 

6- برای ديدن تصوير نک. به سايت اينترنتی زير :

www.persianhub.org/interesting-pictures/131874-sayeh.html#post1133577  (مراجعه: 30 ژوئن 2008)

 

 

7- "ويژه : بازداشت زنی که خود را حضرت خديجه معرفی می کرد،" شهاب نيوز (تهران)، 2 فوريه 2008

http://www.shahabnews.com/vdcbufb9prhb0.iur.html  (مراجعه: 25 ژوئن 2008)

 

 

8- "دو سخنرانی و ياد آوری يک سئوال بزرگ در باره افزايش خرافات،" شهاب نيوز (تهران)، 22 ژوئن 2008

http://www.shahabnews.com/vdca.ynyk49ny05k14.html  (مراجعه: 25 ژوئن 2008)

و همچنين نک. مهدی خلجی:

Apocalyptic Politics: On the Rationality of Iranian Policy. p. 17.

 

 

 

 

9- "بازداشت مدعی امامت چهاردهم در قم!" عصر ايران (تهران)، 22 ژوئن 2008

http://www.asriran.com/view.php?id=45756  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

10- "ظهور فرقۀ انحرافی در مشهد،" خبرگزاری نوسازی (تهران)، 22 ژوئن 2008

http://www.nosazi1.com/comments.asp?id=14568  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

11- "دو سخنرانی در قم و ياد آوری يک سئوال بزرگ در بارۀ افزايش خرافات،" شهاب نيوز (تهران)، 23 ژوئن 2008

http://www.shahabnews.com/vdca.ynyk49ny05k14.html  (مراجعه: 25 ژوئن 2008)

 

 

12- "ادعای امامت يک ديوانه در شهر صيدا،" رجا نيوز (تهران)، بدون تاريخ.

http://www.rajanews.com/News/?30095  (مراجعه: 25 ژوئن 2008)

 

 

13- "دکتر سيد مهدی خاموشی: مقابله با خرافات از رويکردهای اصلی سازمان تبليغات اسلامی است،" آگاهسازی ( تهران)، 19، ژوئن 2008

http://www.agahsazi.com/News.asp?NewsID=5075  (مراجعه: 25 ژوئن 2008)

 

 

14- "تاکيد يک مرجع تقليد: برخورد قاطع با مدعيان دروغين حضرت مهدی،" شهاب نيوز (تهران)، 12 ژوئن 2008

http://www.shahabnews.com/vdce.e8ebjh8ze9bij.html  (مراجعه: 25 ژوئن 2008)

 

 

"هشدار دادستان ويژۀ روحانيت دربارۀ ادعاهای دروغ ارتباط با امام زمان،" شهاب نيوز (تهران)، 29 مه 2008

http://www.shahabnews.com/vdcg.79wrak9uupr4a.html  (مراجعه: 25 ژوئن 2008)

و "روحانی: خرافات زدگان می خواهند مسير انقلاب را منحرف کنند،" شهاب نيوز (تهران)، 19 فوريه 2008

http://www.shahabnews.com/vdcb.ab8urhbf5iupr.html  (مراجعه: 25 ژوئن 2008)

 

 

15- "فرمان رهبری دربارۀ مدعيان امام زمان،" سايت خبری تحليلی آی آر نيوز (تهران)، 31 مه 2008

http://www.irnew.com/index.aspx?siteid=1&pageid=156&newsview=2189  (مراجعه: 25 ژوئن 2008)

 

 

16- "نوبت اعتماد سازی غرب است،" روزنامه ايران (تهران)، 15 ژانويه 2006

http://www.iran-newspaper.com/1384/841025/html/politic.htm  (مراجعه: 6 ژوئيه 2008)

 

 

17- "احمدی نژاد: دست اندر کاران امور فرهنگی فراهم کردن شرايط ظهور منجی را در دستور کار قرار دهند،" ابرار (تهران)، 10 نوامبر 2007.

http://abrarnews.com/politic/1386/860819/html/rooydad.htm#s211530  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

18- "اگر دست ولائی امام زمان نبود، اين دولت از پای در می آمد،" رجا نيوز (تهران).

http://www.rajanews.com/News/?28367  (مراجعه: 25 ژوئن 2008)

 

 

19- "احمدی نژاد نقشه ربوده شدن در عراق را فاش کرد،" خبرگزاری الف.

 

20- "امام خمينی. سياست مدار يا حقيقت مدار؟" خاطرات شخصی محمود احمدی نژاد.

 

21- "رئيس جمهور: بزودی وقت اصلاحات در دانشگاه آزاد فرا می رسد،" ابرار.

 

22- "حکايتی از اخلاص و ارادت آيت الله مصباح نسبت به رهبری،" اخبار انصار (تهران)، بدون تاريخ.

 

23- آيت الله مصباح يزدی: حکومت اسلامی ايران جلوه ای از ولايت امام زمان است،" اخبار انصار، (تهران)، بدون تاريخ.

http://www.ansarnews.com/?usr=news/detail&nid=2003094  (مراجعه: 17 ژوئن 2008)

 

 

24- "علم الهدا: اگر امام زمان جهان را مديريت نمی کند، پس چه امامتی بر ما دارد؟ "عصر ايران.

 

25- "دوران احمدی نژاد، دوران ظهور صغری،" روز.

 

26- "نوروز و اختراع پيشينۀ دينی برای آن،" بخش فارسی دويچه وله.

 

27- "احمدی نژاد: صحبت من دربارۀ امام زمان علمی بود، چرا مسخره می کنيد؟ " خبرگزاری انتخاب؛ " باور امام زمان ممنوع،" تارنمای فاطمه رجبی؛ "مخالفت با احمدی نژاد يا امام زمان؟" اخبار انصار (تهران)، بدون تاريخ؛ "احمدی نژاد: الگو های برنامه ريزی و مديريت بعد از انقلاب غربی بود،" اعتماد ملی؛ "تجمع طرفداران مصباح عليه قوه قضائيه،" امروز؛ "پيروزی های خود را مديون امام زمان هستيم،" اخبار انصار (تهران)، بدون تاريخ؛ و"سقای بی ريا: کوتاه فکران و روشنفکرنمايان حقايق مسجد جمکران را خرافات گوئی می دانند،" اعتماد.

 

28- "تورم و گرانی وجود دارد،" ابرار، 28 آوريل 2008

http://abrarnews.com/politic/1387/870209/html/rooydad.htm#s256635  (مراجعه: 16 ژوئن 2008)

 

 

29- "آيت الله موسوی اردبيلی: گرانی اخير احساسی و شعاری نيست،" ابرار (تهران)، 19 آوريل 2008

http://abrarnews.com/politic/1387/870131/html/rooydad.htm#s253632  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

30- "آيت الله مکارم شيرازی: گرانی در جامعه غوغا می کند. مسئولانی که توانائی کار ندارند نبايد مسئوليت بپذيرند،" ابرار (تهران)، 8  دسامبر 2007.

http://abrarnews.com/politic/1386/860917/html/rooydad.htm#s220092  (مراجعه: 18 ژوئن 2008)

و "آيت الله مکارم شيرازی: گرانی مسکن غوغا می کند،" ابرار (تهران)، 19 آوريل 2008

http://abrarnews.com/politic/1387/870131/html/rooydad.htm#s253632  (مراجعه: 18 ژوئن 2008)

 

 

31- "آيت الله مصباح يزدی : نسل آينده در معرض خطر است،" ابرار (تهران)، 19 آوريل 2008

http://abrarnews.com/politic/1387/870131/html/rooydad.htm#s  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

32- "تورم افسار گسيخته مردم را به ستوه آورده است،" امروز (آمستردام)، 3 مه 2008

http://emruz.biz/ShowItem.aspx?ID=14636&p=1  (مراجعه: 16 ژوئن 2008)

 

 

33- "هاشمی رفسنجانی: اقتصاد کشور با گداپروری درست نمی شود،" اعتماد ملی (تهران)، 19 مه 2008

http://www.roozna.com/Images/Pdf/1_30_2_1387.Pdf  (مراجعه: 18 ژوئن 2008)

 

 

34- "سندی تازه برای اثبات دروغ بزرگ مرکز پژوهش های مجلس،" خبرگزاری انتخاب (تهران)، 13 ژوئن 2008

http://www.tiknews.net/display/?ID=62719&page=1  (مراجعه: 15 ژوئيه 2008)

و "نيازی: پاليزدار در هيات تحقيقات و تفحص سمت داشته است،" خبرگزاری انتخاب (تهران)، 16 ژوئن 2008

http://www.tiknews.net/display/?ID=62864&page=1 (مراجعه: 15 ژوئيه 2008)

 

 

35- "يک مقام اطلاعاتی: دستگاه قضائی گاف داده!" روز (آمستردام)؛ "يک سخنرانی جنجالی که واکنش مقامات رسمی را به دنبال داشت،" اعتماد (تهران)، 10 ژوئن 2008

http://www.roozonline.com/archives/2008/06/post_7721.php  (مراجعه: 15 ژوئيه 2008)

 

 

36- "پدر عباس پاليز دار: در مجلس هم اين گزارش را خوانده بودند،" راديو فردا (پراگ)، 13 ژوئن 2008

http://www.radiofarda.com/Article/2008/06/13/o2_palizdar_father.html  (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

37- "اکبر منتجبی، "افشا گری که خود مفسد اقتصادی شد!" شهروند امروز (تهران)، 15 ژوئن 2008

http://shahrvandemroz.blogfa.com/post-523.aspx (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

38- "عباس پاليزدار: از روی سند و مدرک حرف زدم،" راديو فردا (پراگ)، 9 ژوئن 2008

http://www.radiofarda.com/Article/2008/06/09/f4_Palizadar_interview_corruption.html (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

39- توضيح مرکز پژوهش های مجلس درباره همکاری آقای عباس پاليزدار با اين مرکز،" خبرگزاری الف (تهران)، 9 ژوئن 2008

http://www.alef.ir/content/view/27585/  (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

40- کامران: پاليزدار ارتباطی با تفحص از قوه قضائيه ندارد،" خبرگزاری سايه (تهران)، 10 ژوئن 2008

http://sayenews.com/pages/?cid=1909  (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

"نيازی : پاليزدار در هيات تحقيقات و تفحص سِمت داشته است،" خبرگزاری انتخاب (تهران)، 16 ژوئن 2008

http://www.tiknews.net/display/?ID=62864&page=1  (مراجعه: 15 ژوئيه 2008)

و "اطلاعات تازه در مورد فعاليت دوساله پاليز دار در مرکز پژوهش های مجلس،" خبرگزاری انتخاب (تهران)، 11 ژوئن 2008

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8703201121  (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

41- "سايت نزديک به دولت دروغ خود را حذف نکرده است،" خبرگزاری الف (تهران)، 9 ژوئن 2008

http://www.alef.ir/content/view/27585/  (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

42- "موضع گيری داوود احمدی نژاد درباره اظهارات پاليز دار،" خبرگزاری الف (تهران)، 19 ژوئن 2008

http://www.alef.ir/content/view/28170/  (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

43- "تخريب مسئولان و سوء استفاده 6 ميليارد تومانی از بيت المال،" خبرگزاری فارس (تهران)، 10 ژوئن 2008

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8703201121  (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

و "فرار به جلو با پای ليز،" کيهان، 11 ژوئن 2008

http://www.kayhannews.ir/870322/2.htm  (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

44- "اسناد نظامی؟" صبح صادق (تهران)، 23 ژوئن 2008

http://www.sobhesadegh.ir/1387/0355/p03.pdf  (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

45- "فوق ليسانس جعلی پاليز دار،" رجا نيوز (تهران)، بدون تاريخ.

http://www.rajanews.com/News/?30832  (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

46- "امامی کاشانی: بهتان زنندگان گرفتار می شوند،" خبرگزاری الف (تهران)، 13 ژوئن 2008

http://www.alef.ir/content/view/27844/  (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

47- "آيت الله خاتمی: هشدار می دهم، پروژه های محفلی تخريب دوباره آغاز شده،" شهاب نيوز (تهران)، 20 ژوئن 2008

http://www.shahabnews.com/vdcc.eq0a2bq14la82.html (مراجعه: 18 ژوئيه 2008)

 

 

48- "پاليزدار بازداشت شد / مرد جنجالی فضای خاکستری،" اعتماد (تهران)، 12 ژوئن 2008

http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1636924 (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

49- "يک نماينده زن مجلس در جمع آوری اطلاعات محرمانه به پاليزدار کمک می کرد،" جمهوری اسلامی (تهران)، 18 ژوئن 2008

http://emruz.biz/ShowItem.aspx?ID=15468&p=1  (مراجعه: 18 ژوئيه 2008)

"آجرلو: بی جا کرده هرکس گفته از آوردن پاليزدار به هيئت پشيمانم،" عصر ايران (تهران)، 11 ژوئن 2008 ؛ و "بازجوئی 11 ساعته . از نماينده زن مجلس،" تابناک نيوز (تهران)، 20 ژوئن 2008

http://www.asriran.com/view.php?id=44715  (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

50- "تجمع مقابل پارک ملت،" خبرگزاری الف (تهران)، 13 ژوئن 2008 ؛ و "تجمع غير قانونی و قرق پارک ملت توسط ماموران،" عصر ايران (تهران)، 13 ژوئن 2008

http://www.alef.ir/content/view/27838/  (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

51- "معمای پاليزدار"، خبرگزاری نوسازی (تهران)، 14 ژوئن 2008

http://www.nosazi1.com/comments.asp?id=14251 (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

52- "به جای تخريب و تهمت، پاليزدار را در دادگاه علنی محاکمه کنيد،" عدالتخواهی (تهران)، 11 ژوئن 2008

http://www.adlroom.org/vdcd.o0f2yt0nja26y.html  (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

53- "بيانيه جامعه اسلامی دانشجويان درباره سخنرانی پاليزدار،" خبرگزاری الف (تهران)، 11 ژوئن 2008

http://www.alef.ir/content/view/27784/  (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

54- تصوير ياد شده در تارنمای اخبار انصار (تهران)، بدون تاريخ، در دسترس است.

www.ansarnews.com/?usr=news/ews/detail&nid=2003141 (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

55- "نوبت اعتماد سازی غرب است،" روزنامه ايران (تهران)، 15 ژانويه 2006

http://www.iran-newspaper.com/1384/841025/html/politic.htm  (مراجعه: 6 ژوئيه 2008)

 

 

56- "احمدی نژاد: دست اندر کاران امور فرهنگی فراهم کردن شرايط ظهور منجی را در دستور کار قرار دهند،" ابرار (تهران)، 10 نوامبر 2007

http://abrarnews.com/politic/1386/860819/html/rooydad.htm#s211530 (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

57- "رئيس جمهور در جمع علما و روحانيون استان اردبيل: دولت در حال بازنگری در سياست های فرهنگی است،" خبرگزاری دانشجويان: ايسنا (تهران)، 22 نوامبر 2007

http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-1038456&Lang=P  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

58- "رئيس جمهور گفت: بالاترين رسالت فرهنگی ما دعوت به امام عصر (عج) به عنوان حقيقت اصلی است،" خبرگزاری مهر (تهران)، 6 دسامبر 2007

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=599659  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

59- "حجت الاسلام والمسلمين صفائی: امروز نيروهای مسلح ما، نيروهای مسلح امام زمان (عج) هستند،" سپاه نيوز (تهران)، 23 فوريه 2008

http://sepahnews.com/nEWS/uNew.aspx?id=8585&pid=0  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

60- "ابعاد تازۀ انتقاد از سفر خاتمی به امريکا،" بی بی سی فارسی، 6 سپتامبر 2006 . (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2006/09/060906_fb_khatami_rajabi.shtml

 

 

61- "رئيس جمهور: به زودی وقت اصلاحات در دانشگاه آزاد فرا می رسد،" ابرار، 13 نوامبر 2007

http://abrarnews.com/politic/1386/860822/html/rooydad.htm#s212571  (مراجعه: 7 ژوئيه 2008)

 

 

62- "احمدی نژاد: نيازمند حضور فعال در فضا هستيم،" آفتاب نيوز (تهران)، 4 فوريه 2008

http://www.aftabnews.ir/vdcewn8jhe87f.html  (مراجعه: 17 ژوئن 2008)

 

 

63- "احمدی نژاد نقشه ربوده شدنش در عراق را فاش کرد،" خبرگزاری الف (تهران)، 19 ژوئن 2008

http://www.alef.ir/content/view/28173/  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

64- "اگر دست ولائی امام زمان نبود، اين دولت از پای در می آمد،" رجا نيوز (تهران).

 

 

65- "حکايتی از اخلاص و ارادت آيت الله مصباح نسبت به رهبری،" اخبار انصار (تهران)، بدون تاريخ.

http://www.ansarnews.com/?usr=news/detail&nid=2652  (مراجعه: 17 ژوئن 2008)

 

 

66- "نوروز و اختراع پيشينۀ دينی برای آن،" بخش فارسی دويچه وله (برلين)، 21 مارس 2008

http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,3207882,00.html  (مراجعه: 17 ژوئن 2008)

 

 

67- "اگر دست ولائی امام زمان نبود، اين دولت از پای در می آمد،" رجا نيوز (تهران).

 

 

68- "علم الهدا: اگر امام زمان جهان را مديريت نمی کند، پس چه امامتی بر ما دارد ؟ " عصر ايران (تهران)، 9 مه 2008

http://www.asriran.com/view.php?id=42199  (مراجعه: 17 ژوئن 2008)

 

 

69- "پاسخ های رئيس جمهور به خبرنگاران داخلی و خارجی،" آگاه سازی (تهران)، 14 مه 2008 . (مراجعه: 17 ژوئن 2008)

http://www.agahsazi.com/News.asp?NewsID=4715

 

 

70- "رئيس جمهور بايد از امام زمان سخن بگويد،" اخبار انصار (تهران)، بدون تاريخ.

http://www.ansarnews.com/?usr=news/detail&nid=2003077  (مراجعه: 17 ژوئن 2008)

 

 

71- "آيت الله مصباح يزدی: حکومت اسلامی ايران جلوه ای از ولايت امام زمان است،" اخبار انصار (تهران)، بدون تاريخ.

http://www.ansarnews.com/?usr=news/detail&nid=2003094  (مراجعه: 17 ژوئن 2008)

 

 

72- "دوران احمدی نژاد، دوران ظهور صغری،" روز ( آمستردام )، 12 مارس 2008

http://www.roozonline.com/archives/2008/03/post_6603.php  (مراجعه: 17 ژوئن 2008)

 

 

73- "محکوميت آرش بهمنی، بابک مهدی زاده و کوهزاد اسمائيلی، اعضای سازمان دانش آموختگان به حبس،" ادوار نيوز (تهران).

http://www.advarnews.us/organization/6092.aspx  (مراجعه: 17 ژوئن 2008)

 

 

74- "احمدی نژاد: صحبت من دربارۀ امام زمان علمی بود، چرا مسخره می کنيد؟ " خبرگزاری انتخاب (تهران)، 13 مه 2008

http://www.tiknews.net/display/?ID=60609&page=1  (مراجعه: 17 ژوئن 2008)

 

 

75- "داوود احمدی نژاد: تشکيل کميته استکباری عليه اسلام،" رجا نيوز (تهران).

http://www.rajanews.com/News/?19531  (مراجعه: 17 ژوئن 2008)

 

 

76-  کسری ناجی، احمدی نژاد: تاريخ پنهانی رهبر افراطی ايران.

Kasra Naji, Ahmadinejad. The Secret History of Iran’s Radical Leader (Berkeley, Los Angeles: University of California Press, 2008) p. 94.

 

 

77- "يک محقق مهدويت: دشمنان با تمام قوا به ميدان آمده اند،" ايسنا (تهران)، 19 دسامبر 2007

http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-1055612&Lang=P  (مراجعه: 17 ژوئن 2008)

 

 

78- "باور امام زمان ممنوع،" تارنمای فاطمه رجبی (تهران)، 13 مه 2008

http://fatemerajabi.net/rajabi/#  (مراجعه: 17 ژوئن 2008)

 

 

79- "عده ای از نام بردن امام عصر ناراحت می شوند،" اخبار انصار (تهران)، بدون تاريخ.

http://www.ansarnews.com/?usr=news/detail&nid=3007  (مراجعه: 17 ژوئن 2008)

 

 

80- "مخالفت با احمدی نژاد يا امام زمان؟" اخبار انصار (تهران)، بدون تاريخ.

http://www.ansarnews.com/?usr=news/detail&nid=2003093  (مراجعه: 17 ژوئن 2008)

 

 

81- "احمدی نژاد: الگو های برنامه ريزی و مديريت بعد از انقلاب غربی بود،" اعتماد ملی (تهران)، 14 ژوئن 2008

http://www.roozna.com/Images/Pdf/2_25_3_1387.Pdf  (مراجعه: 17 ژوئن 2008)

 

 

82- "امام خمينی. سياست مدار يا حقيقت مدار؟" خاطرات شخصی محمود احمدی نژاد در تارنمای شخصی، 11 ژوئن 2008

www.ahmadinejad.ir/fa/imam-khomeini/  ( مراجعه: 17 ژوئن 2008)

 

 

83- "تجمع طرفداران مصباح عليه قوه قضائيه،" امروز (تهران)، 3 مه 2008

http://emruz.biz/ShowItem.aspx?ID=14614&p=1  (مراجعه: 17 ژوئن، 2008)

 

 

84- "پيروزی های خود را مديون امام زمان هستيم،" اخبار انصار، (تهران)، بدون تاريخ.

http://www.ansarnews.com/?usr=news/detail&nid=2003097  (مراجعه: 17 ژوئن، 2008)

 

 

85- "سقای بی ريا: کوتاه فکران و روشنفکرنمايان حقايق مسجد جمکران را خرافات گوئی می دانند،" اعتماد (تهران)، 22 ژوئن، 2007.

http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1642881  (مراجعه: 24 ژوئن، 2008)

 

 

86- "انتقاد از <قدرت اول جهان> ناميدن ايران توسط احمدی نژاد،" عصر ايران (تهران)، 1 مارس 2008

http://www.asriran.com/view.php?id=37128  (مراجعه: 16 ژوئيه 2008)

 

 

87- "آيت الله الله بداشتی : احمدی نژاد بايد استيضاح شود،" عصر ايران (تهران)، 14 مه 2008

http://www.agahsazi.com/News.asp?NewsID=4713  (مراجعه 16 ژوئن 2008)

 

 

88- "تورم افسار گسيخته مردم را به ستوه آورده است،" امروز.

 

89- "تورم و گرانی وجود دارد ،" ابرار.

 

 

 

90- "آيت الله عبدالله جوادی آملی: مبارزه با فساد اقتصادی با بگير و ببند نمی شود،" آگاه سازی (تهران)، 2 ماه می، 2008

http://www.agahsazi.com/News.asp?NewsID=4591  (مراجعه: 16 ژوئن 2008)

 

 

91- "انتقاد دعا گو از تغييرات کابينه،" امروز (آمستردام)، 20 آوريل 2008

http://emruz.biz/ShowItem.aspx?ID=14270&p=1  (مراجعه: 16 ژوئن 2008)

 

 

92- "در مراسم معارفه فرماندار شميرانات رخ داد: جدال لفظی بين امام جمعه و مقامات دولتی،" اعتماد (تهران)، 2 ژوئن 2008

http://www.etemaad.com/Released/87-03-13/103.htm  (مراجعه: 16 ژوئن 2008)

 

 

93- "دری نجف آبادی: مدعيان ارتباط با امام زمان سر در آستين بيگانه دارند،" شهاب نيوز (تهران)، 31 مه 2008

http://www.shahabnews.com/vdcj.xetfuqeotsfzu.html  (مراجعه: 16 ژوئن 2008)

 

 

94- "آيت الله فاطمی نيا تاکيد کرد: انتصاب برخی مطالب به امام عصر خلاف ادب انتظار است،" رجا نيوز (تهران)، بدون تاريخ.

http://www.rajanews.com/News/?27060  (مراجعه: 16 ژوئن 2008)

 

 

95- "آيت الله هاشمی رفسنجانی: اطلاع رسانی شأن انبيا است،" آگاه سازی (تهران)، 10 مه 2008

http://www.agahsazi.com/News.asp?NewsID=4682  (مراجعه: 18 ژوئن 2008)

 

 

96- آيت الله هاشمی رفسنجانی: در مديريت کشور اشکال وجود دارد،" آگاه سازی (تهران)، 19 مه 2008

http://www.agahsazi.com/News.asp?NewsID=4748  (مراجعه: 18 ژوئن 2008)

 

 

97- "هاشمی رفسنجانی: اگر راه امام را از دست بدهيم اشتباه بزرگی کرده ايم،" ابرار (تهران)، 2 ژوئن 2008

http://abrarnews.com/politic/1387/870313/html/rooydad.htm#s267903  (مراجعه: 18 ژوئن 2008)

 

 

98- "هاشمی: اگر مردم زده شوند دليلی برای ورود به مهلکه ها نمی بينند،" اعتماد (تهران)، 2 ژوئن 2008

http://www.etemaad.com/Released/87-03-13/103.htm  (مراجعه: 18 ژوئن 2008)

 

 

99- "هاشمی رفسنجانی : اقتصاد کشور با گداپروری درست نمی شود،" اعتماد ملی (تهران)، 19 مه 2008

http://www.roozna.com/Images/Pdf/1_30_2_1387.Pdf  (مراجعه: 18 ژوئن 2008)

 

 

100- "آيت الله هاشمی رفسنجانی: هيچ کس مالک هيچ بخشی از دانشگاه آزاد نيست،" آگاه سازی (تهران)، 2 مه 2008

http://www.agahsazi.com/News.asp?NewsID=4590  (مراجعه: 18 ژوئن 2008)

و "هاشمی رفسنجانی: در صورت فقدان دانشگاه آزاد نيمی از جوانان از تحصيل محروم می شوند،" ابرار (تهران)، 19 مه 2008

http://abrarnews.com/politic/1387/870230/html/rooydad.htm#s263322 (accessed June 18, 2008)

 

 

101- "هاشمی شاهرودی: مشکل اقتصادی کشور جدی است،" ابرار (تهران)، 24 ژوئن 2008

http://abrarnews.com/politic/1387/870404/html/rooydad.htm#s273198  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

102- "کروبی خطاب به احمدی نژاد: برادر من شما سه سال است که مسئول دولتيد،" امروز (آمستردام)، 23 آوريل 2008

http://emruz.biz/ShowItem.aspx?ID=14376&p=1  (مراجعه: 18 ژوئن 2008)

 

 

103- "کروبی خطاب به احمدی نژاد: به جای انتصاب مديريت خود به امام زمان مشکلات را به امريکا و خشکسالی نسبت دهيد،" آفتاب يزد.

http://www.aftab-yazd.com/pdf/2350/1.pdf  (مراجعه: 18 ژوئن 2008)

 

 

104- "امام با استخاره کشور را اداره نمی کرد،" اعتماد (تهران)، 2 ژوئن 2008

http://www.etemaad.com/Released/87-03-13/204.htm#99784  (مراجعه: 18 ژوئن 2008)

 

 

105- "مصباحی مقدم: امام زمان تورم 20 درصدی نمی پسندد،" عصر ايران (تهران)، 7 مه 2008

http://www.asriran.com/view.php?id==41968  (مراجعه: 18 ژوئن 2008)

 

 

106- "آيت الله مهدوی کنی دبير جامعه روحانيت مبارز تهران: نبايد فرافکنی کنيم و مشکلات را به گردن ديگران بياندازيم،" آگاه سازی (تهران)، 17 آوريل 2008

http://www.agahsazi.com/News.asp?NewsID=4393  (مراجعه: 18 ژوئن 2008)

 

 

107- "آيت الله مهدوی کنی: برای بيان حقايق نبايد از احدی هراس داشت،" آگاه سازی (تهران)، 17 آوريل 2008

http://www.agahsazi.com/News.asp?NewsID=4411  (مراجعه: 18 ژوئن 2008)

 

 

108- "آيت الله مهدوی کنی دبير کل جامعه روحانيت مبارز : اين سخنان را نبايد آقای احمدی نژاد بگويد،" آگاه سازی (تهران)، 11 مه 2008.

http://www.agahsazi.com/News.asp?NewsID=4697  (مراجعه: 18 ژوئن 2008)

 

 

109- "آيت الله مکارم شيرازی: گرانی در جامعه غوغا ميکند. مسئولانی که توانائی کار ندارند نبايد مسئوليت بپذيرند،" ابرار (تهران)، 8 دسامبر 2007؛ و "آيت الله مکارم شيرازی: گرانی مسکن غوغا می کند،" ابرار، 19 آوريل 2008.

 

 

110- "آيت الله مکارم شيرازی: بايد در باره مهدويت جلو افراد دروغ پرداز و خرافه گو را بگيريم،" اعتماد ملی (تهران)، 9 ژوئن 2008.

http://www.roozna.com/Images/Pdf/2_25_3_1387.Pdf  (مراجعه: 18 ژوئن 2008)

 

 

111- "انتقاد آيت الله مکارم از تورم و مفاسد اقتصادی،" خبرگزاری الف (تهران)، 28 مه 2008

http://www.alef.ir/content/view/27119/  (مراجعه: 18 ژوئن 2008)

 

 

112- "انتقاد ارگان آيت الله مصباح از ديدار احمدی نژاد و همسر دکتر فاطمی: مصدق و وزيرانش خائن بودند،" عصر ايران (تهران)، 17 آوريل 2008.

http://www.asriran.com/view.php?id=40226  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

113- "آيت الله مصباح يزدی : نسل آينده در معرض خطر است،" ابرار.

 

114- "دولت مسبب اصلی تورم است / تلاش برای عمران و اشتغال زائی نتيجه عکس داده است،" عصر ايران (تهران)، 8 ماه مه 2008.

http://www.asriran.com/view.php?id=42101  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

115- "کسی که امام زمان را زيارت کند به زبان نمی آورد،" خبرگزاری فارس (تهران)، 28 ماه مه 2008

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8703071191 (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

116- "امام جمعه تبريز: حذف يارانه ها فعلا مناسب نيست،" خبرگزاری الف (تهران)، 13 ژوئن 2008

http://www.alef.ir/content/view/27847/  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

117- "ابراز تاسف آيت الله منتظری از محروميت از تحصيل دانشجويان،" ادوار نيوز (تهران)، 5 ژوئن 2008

http://www.advarnews.us/university/7265.aspx  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

118- "آيت الله منتظری و بهائيان: مخالفت سرسخت و حقوق شهروندی،" بی بی سی فارسی (لندن)، 24 مه 2008

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2008/05/080524_v-ma-montazeri-bahaies.shtml (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

119- "آيت الله موسوی اردبيلی : گرانی اخير احساسی و شعاری نيست،" ابرار.

 

 

120- "حسين موسوی تبريزی: نگاه عافيت طلبانه به مهدويت، عامل سستی و دين گريزی است،" آگاه سازی (تهران)، 6 مه 2008

http://www.agahsazi.com/News.asp?NewsID=4640  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

121- "ناطق نوری: ادعای آگاهی از زمان ظهور کاذب است،" نوانديش (تهران)، 16 اکتبر 2007

http://www.noandish.com/com.php?id=11614  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

122- "رئيس سازمان بازرسی کل کشور: سازمان بازرسی به سابقه ای از مافيای اقتصادی نرسيده است،" آگاه سازی (تهران)، 21. آوريل 2008

http://www.agahsazi.com/News.asp?NewsID=4449  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

123- "انتقاد آيت الله نوری همدانی از گرانی،" عصر ايران (تهران)، 22 مه 2008

http://www.asriran.com/view.php?id=43405  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

124- "پور محمدی: ناگهان ميگويند شبکه مافيائی وجود دارد،" آگاه سازی (تهران)، 15 مه 2008

http://www.agahsazi.com/News.asp?NewsID=4721  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

125- "حجت الاسلام راستگو: هورا کشيدن و کف زدن در برنامه کودک قابل پذيرش نيست،" عصر ايران (تهران)، 11 مه 2008

http://www.asriran.com/view.php?id=42397  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

126- "حسن روحانی در همايش مرکز تحقيقات استراتژيک مطرح کرد: هشت سئوال اساسی درباره سياست خارجی،" امروز (تهران)، 1 مارس 2008

http://emruz.biz/ShowItem.aspx?ID=13418&p=1  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

127- "روحانی: کشور، کشور امام زمان است، يعنی چه؟! عنايت امام زمان بر سر مردم ماست،" خبرگزاری انتخاب، 5 ژوئن 2008

http://www.tiknews.net/display/?ID=62178&page=1  (مراجعه: 24 ژوئن، 2008)

 

 

128- "آيت الله صانعی: امام خمينی از دين برای عوام فريبی استفاده نکرد،" اعتماد (تهران)، 10 ژوئن 2008

http://www.etemaad.com/Released/87-03-21/204.htm  (مراجعه: 24 ژوئن 2008)

 

 

 

 

 

 

 



 

© Copyright 2007-2018 Political Articles. All rights reserved