تحویل سوخت هسته ای به ایران اعتراض روسیه به غرب بود

 

28 آذر

 

نووستي: عرضه اولین محموله سوخت هسته ای روسی به ایران نشان می دهد که مسکو آمادگی این را دارد که اگر به دیدگاه های آن در سیاست خارجی بی اعتنایی شود، دست به ایجاد مشکل بزند.

 

روسیه نظرات غرب را نادیده گرفت و اعلام کرد که عرضه اورانیوم غنی شده به ایران را آغاز کرده است. در کورپوراسیون دولتی "اتم استروی اکسپورت" اطلاع دادند که سوخت برای اولین نیروگاه اتمی ایران روز یکشنبه حمل شد. طی دو ماه آینده محموله های جدیدی به این کشور عرضه خواهند شد.

 

اعلام این مطلب غیر منتظره بود، چرا که علیرغم درخواست مصرانه آمریکا و اتحادیه اروپا مبنی بر لغو عرضه اورانیوم بود که ایران را به ساخت مخفیانه سلاح هسته ای متهم می کنند.

 

کارشناسان چنین گمانی دارند که کرملین از عرضه سوخت به ایران، بعنوان روشی برای اعمال فشار بر غرب در مسئله استقلال کوزوو استفاده کرد. روسیه که از صربستان و تمایل آن به حفظ کوزوو در ترکیب کشور حمایت می کند، گویا می خواهد یقین یابد که اگر دیدگاه های این کشور در نظر گرفته نشوند، توان ایجاد مشکلاتی جدی در سیاست خارجی را دارد.

 

وزارت امور خارجه روسیه هشدار داده بود که اگر کوزوو استقلال دست یابد، بروز "بحران هایی غیر قابل کنترل" ممکن است. مسکو آمریکا و اتحادیه اروپا را فرا خواند که تمامی پیامدهای اعطای یکجانبه استقلال به کوزوو را سنجیده و از اتخاذ تصمیمات عجولانه ای که می توانند ایجاد کننده الگویی غیر سازنده برای تمامی نظام روابط بین الملل باشند، خودداری کنند.

 

این که روسیه هنوز ساخت نیروگاه اتمی ایران در بوشهر را به پایان نرسانده، به چنین اندیشه ای سوق می دهد که ضرورتی فوری برای عرضه سوخت هسته ای شامل اورانیوم 235 که در درصدهای پایین غنی شده است نیز وجود نداشت. در "اتم استروی اکسپورت" انتظار دارند که نیروگاه 1 میلیارد دلاری شش ماه دیگر آغاز به تولید برق کند.

 

روسیه می گوید که مدرکی برای اثبات وجود برنامه ساخت سلاح هسته ای در ایران وجود ندارد. آمریکا و اسرائیل بطور دائم ایران را به استفاده از نیروگاه بوشهر بعنوان پوششی برای ساخت بمب هسته ای متهم می کنند. اما اداره اطلاعات آمریکا در این ماه گزارشی جاسوسی منتشر کرد که در آن گفته می شود ایران برنامه ساخت سلاح هسته ای داشته، اما در سال 2003 این برنامه را متوقف کرده است. "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور ایران تاکید می کند که برنامه هسته ای این کشور کاملاً صلح آمیز است، اما چندی پیش با افتخار گفت که ایران، پس از آن که در کارخانه زیرزمینی نطنز 3000 سانتریفیوژ کار گذاشته شود، می تواند اورانیوم را در مقیاس صنعتی غنی کند.

 

در مسکو اعلام کردند که آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سوخت هسته ای ارسالی به ایران نظارت دارد و نامه کتبی از ایران دریافت شد که در آن اطمینان خاطر داده شده است سوخت هسته ای در اهدافی دیگر مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. همچنین افزودند که تمامی سوخت مصرف شده به روسیه بازگردانده خواهد شد. در عین حال، مسکو ایران را فرا خواند که از برنامه خود برای غنی سازی اورانیوم امتناع کند، با این استدلال که اکنون که ایران می تواند به عرضه مطمئن سوخت یقین داشته باشد، چنین برنامه ای مازاد خواهد بود.

 

"جرج بوش" رئیس جمهور آمریکا موافق این است و خاطر نشان کرد که عرضه سوخت بمعنای این است که اکنون ایرانیان نیازی ندارند که "خود یاد بگیرند اورانیوم را غنی کنند". او افزود که "ایران همواره تهدیدی برای جامعه جهانی بوده و خواهد بود، اگر مانع آغاز غنی سازی اورانیوم نشد".

 

ایران دریافت 80 تن سوخت را تاکید کرد، اما مقامی بلند پایه اطلاع داد که این بمعنای توقف برنامه غنی سازی در ایران نیست و افزود که این بهیچ وجه مرتبط با صرفنظر کردن از برنامه ملی غنی سازی نیست.

 

تهران از توقف برنامه هسته ای خود امتناع می کند، علیرغم این که دو بار بواسطه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم شده است. آمریکا بر تصویب قطعنامه سوم علیه ایران و تحریمات جدید اصرار دارد، اما اکنون چنین چیزی بعید بنظر می رسد، زیرا روسیه که در شورای امنیت از حق وتو برخوردار است، قصد دارد در آینده نیز سوخت هسته ای به ایران عرضه کند.

 

نیروگاه بوشهر می بایست ماه سپتامبر امسال آماده بهره برداری می شد، اما بعلت بروز اختلافاتی درباره پرداخت، روسیه ساخت آن را بطور موقت متوقف کرده بود. "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه که پس از "یوسف استالین" دومین رهبر کرملین بود که به تهران سفر کرد، وعده داد که این پروژه به پایان برسد.

 

روزنامه "The Times" انگلیس، خبرگزاری «نووستی» روسیه، 28 آذر

 

 

 

 

 

 

 



 

© Copyright 2007-2018 Political Articles. All rights reserved