آخرین شانس برای پرهیز از جنگ جهانی سوم

نوشتة جفری اشتاینبرگ (26 اکتبر 2007) - EIR

ترجمة هادی مسحور

 

پليتيكال آرتيكلز: EIR: مشاور رئیس جمهور بوش، دیک چنی، برای اجرای طرحش که برخورد نظامی با ایران است، و می تواند شعلة جنگی جهانی و چند صد ساله را بر افروزد، فشار می آورد. گفتگوی EIR  با شماری از مقامات نظامی و غیر نظامی آمریکایی و غیر آمریکایی، دیپلماتها، و متخصصین امور اطلاعاتی، بیانگر آن است که برخلاف مخالفتهای فراوان، خط گروه جنگ طلب چنی تقویت شده است و احتمال می رود طی هفته های آینده ایالات متحده به ایران حملة نظامی کند. یک مقام امنیتی می گوید خطر حملة نظامی تا وقتی که تیم بوش - چنی در قدرت هستند تشدید خواهد شد.

مجادله ای موازی دربارة جنگ یا صلح، بر بستر نظام تجاری به هم ریختة جهانی، در بریتانیا جریان دارد که حول تلاش برای فشار بر گوردون براون توسط رهبر حزب محافظه کار، دیوید کامرون صورت گرفته است. حمله به براون توسط روزنامة دیلی تلگراف هدایت شده که اتفاقاً تبلیغات برای جنگ بر علیه ایران و سوریه را هم بر عهده دارد. این تبلیغات مبتنی بر ارائة اطلاعات غلط دربارة «محورهای شیطانی» است و اینکه این کشورها توسط کره شمالی به سلاح های اتمی مسلح می شوند.

 

شبح 11 سپتامبر

شدت ترس از اینکه مشاور رئیس جمهور، جرج بوش را وادار کند تا دست به حملة هوایی علیه اهدافی در ایران بزند، موجب تمایل به بررسی رویداد 11 سپتامبر 2001 و روش های نامتقارن حملات به ایالات متحده شده است. لیندون لاروشه در بازگشایی این جعبة پاندورا، در 10 اکتبر یک بحث اینترنتی را در واشنگتن راه انداخت مبنی بر اینکه 11 سپتامبر یک «دزدی داخلی» با همکاری گروهی در عربستان سعودی است. لاروشه به بینندگان و شنوندگان یادآور شده که در ژانویه 2001 هشدار داده بود دولت تازه آمدة بوش- چنی در صدد «آتش زدن مجلس» [اشاره به آتش سوزی رایشتاگ - مجلس آلمان - در زمان هیتلر است که نازی ها خود آن را ترتیب دادند و با انتساب آن به مخالفان به قلع و قمع آنها پرداختند] هستند تا قدرت و اختیاراتی فراتر از حد معمول و قانونی به دست آورند. این هشدار  9 ماه بعد در جریان 11 سپتامبر واقعیت یافت.

لاروشه در این بحث اینترنتی ضمن مرور رویدادهای 11 سپتامبر، به شنوندگان متذکر شد که اطلاعاتی بیش از این چیزی دارد که به طور عام می تواند بیان کند. بعداً او توضیح داد که همان نیروهای مرتبط با رویداد 11 سپتامبر تلاش می کنند برنامه ای مشابه را اجرا نمایند تا بتوانند مقاومت در برابر حمله به ایران را از بین ببرند. دیگر شرکت کنندگان در این بحث نیز از «11 سپتامبر نوین» خبر دادند.      

در 20 اکتبر لس آنجلس تایمز در سرمقاله ای پرقدرت با عنوان «پرهیز از جنگ جهانی سوم» به موضوع تهدید ایران توسط رئیس جمهور بوش پرداخت و اینکه بوش در یک مصاحبه در 17 اکتبر گفته است اگر ایران برنامة هسته ای خود را متوقف نکند جنگ جهانی سوم در خواهد گرفت.

این سرمقاله با اذعان به اینکه برخی رفتارهای ایران سازنده نیست، اظهار داشته است که «به رغم بسیاری دلایل واقعی برای اعتراض آمریکا، ساختار تهدیدات آمریکا علیه ایران نابخردانه است. بسیار عجولانه است. اینکه طی یک اتفاق جنگی قابل پیشگیری روی دهد خطرناک است. این جنگی بدموقع است، زیرا ایالات متحده در عراق و افغانستان هم درگیر است و نتایج خوبی به دست نیاورده. و سرانجام، این تهدیدات از نظر دیپلماسی موجب رویاوریی می شوند. کنگره و رهبران فکری ایالات متحده باید علیه این موانع موضع بگیرند - اگر بتوانند.»

بعد از این هشدارها، سرمقالة تایمز نتیجه می گیرد «سرانجام، بوش بایستی تهدید ایران را کنار گذارد - چه تهدید مستقیم و چه از طریق ابراز اشتیاق به بمباران ایران توسط چنی- زیرا آمریکایی ها نمی توانند مطوئن باشند که او فقط بلوف می زند. رئیس جمهور آیندة ایلات متحده برای پرداختن به عملیات نظامی علیه ایران باید حمایت کنگره، ارتش، مردم آمریکا و بسیاری از ملل جهان را به دست آورد. بوش اکنون هیچ یک از اینها را ندارد و بنابراین بایستی فقط به دیپلماسی بپردازد.» 

یک روز پیش از این سرمقاله، بیل گرتز در نشریة جنگ طلب واشنگتن تایمز به اظهارات آدمیرال مایکل مولن، رئیس جدید ستاد مشترک، که نخستین مصاحبة عمومی خود را انجام می داد توجه کرده و در مقاله ای با عنوان «مولن: ایالات متحده می تواند به ایران ضربه بزند» نوشت مقامات نظامی و دفاعی آمریکا، نیروهای خود را برای حمله به ایران آماده می کنند. این نیروها توسط نیروهای هوایی و دریایی پشتیبانی شده و نیروهای زمینی بر عراق و افغانستان متمرکز می شوند. مقامات نظامی می گویند دو گروه اصلی اهداف در ایران وجود دارد: یکی اینکه نیروهای آمریکایی باید به مقرها و تجهیزات سپاه پاسداران در ایران حمله کنند. یک مقام نظامی ایالات متحده می گوید کارخانة اصلی تولید ملزومات بمب ها و موشک ها در ایران شناسایی شده است. هدف دوم، مکانهای استقرار تجهیزات هسته ای ایران است که در سراسر کشور و در زیر زمین تعبیه شده اند.

در واقع، هم آدمیرال مولن و هم رابرت گیتس، وزیر دفاع، که به همراه مولن در کنفرانس خبری حضور داشت، تأکید کرده اند که تلاش های دیپلماتیک بوش اهمیت زیادی دارند. مولن اظهار داشته است که از وقتی به این سمت منصوب شده هشدارهایی را دریافت کرده مبنی بر اینکه رویارویی با ایران در صدر برنامه های کاخ سفید قرار گرفته است. 

با این حال، فرماندهان نظامی و رهبران اجتماعی، به طور مشخص در مقابل فشار کاخ سفید و به خصوص دیک چنی موضع گرفته اند.

 

... و گزینة جنگ پرهیزانة پوتین

در ورای هشدارها دربارة تلاش چنی برای کشیدن ماشة جنگ جهانی سوم، دیگر چهره های ایالات متحده در راه انداختن نیرویی جهانی در مقابل این جنگ طلبی با لاروشه همراه شده اند.

در جریان ملاقات وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده و روسیه در مسکو، موسوم به اجلاس دو + دو، سناتور جمهوریخواه ریچارد لوگار در یک سخنرانی در مؤسسة بروکینگز در واشنگتن در 8 اکتبر با استقبال از طرح پوتین یادآور شد که این طرح ریشه در استراتژی دفاعی رونالد ریگان دارد که ثمرة همکاری ریگان و لاروشه بود. 

لوگار پیشنهاد کرد که رؤسای جمهور ایالات متحده و روسیه باید در پی پایه گذاری تجهیزات راداری و هشدار دهنده باشند و متخصصان دو کشور در زمینة موشکها و فرماندهی در مراکز نظامی یکدیگر حضور یابند. این بدان معنی خواهد بود که آمریکا از برپایی تأسیسات راداری قصد جاسوسی از روسیه را ندارد.

چنین همکاری استراتژیکی پیام قدرتمندی است در این باره که جنگی در نخواهد گرفت. اما در ورای اینها، برکناری دیک چنی جنگ طلب پیام مستقیمی مبنی بر پرهیز از جنگ است.

 

 

 

 

 

 

 



 

© Copyright 2007-2018 Political Articles. All rights reserved